تاریخچه طیس وطیس بلوچ
.:: Your Adversing Here ::.
 

شهرستان کنارک

 

آب وهوا
 
   کنارک دارای آب و هوای گرم ومرطوب است . محصولات کشاوری فراوانی همچون چیکو ، پاپایا ، موز ، کنار، انبه ، زیتون محلی ، بی دام ، هندوانه در آن کشت می شود.
 
مهمترین دشتهای شهرستان کنارک عبارتند از :
 
عکس از عمران ارزانی
 
 
 
1-      دشت سرگان با 84 هزارهکتار 2- دشت کهیر با 84 هزار هکتار 3- دشت لاش و زرآباد با 134 هکتار
 
رودخانه ها
 
   رودخانه کهیر – رودخانه رایج کاریانی
 
پوشش گیاهی
 
    از مهمترین گونه های جنگلی این بخش می توان کهور ، کلیر ، گورگیاه ، کلپوره ، آویشن و ... نام برد.
 
جاذبه های طبیعی
 
گلفشان
 
    درشمال غرب چابهار و رد 20 کیلومتری روستای کهیر در زمینی مسطح ، سه تپه کوچک گل فشان به ارتفاع 50 متر وجوددارد.
چشمه شورعین :    واقع در روستای شمه سردهستان کهیراست .
 
چشمه گواتر
 
 واقع درروستای شمه سر ، دهستان کهیر چشمه ای طبیعی با آبی زلال و خنک به صورت قطره ای از سینه کوه می چکد .
ازدیگی غارها و چشمه های طبیعی به موارد زیر می توان اشاره نمود:
1- غار طبیعی کل بی بانک واقع در روستای حیدرآباد دهستان کهیر
2- ترومپک واقع درروستای شمه سر، پایین کوه ترمپوک دهستان جهلیان 
3- غار گواتگل واقع در روستای شمه سر، دهستان جهلیان .
 
عکس از عمران ارزانی

 این تصویر غروبی زیبا در شهر کنارک است. این عکس از روی اسکله ای به نام اسکله سنگی ثبت شده  و قسمتهایی از بافت ساحلی این شهر به همراه لنج های به گل نشسته در تصویر قابل مشاهده است.

 

عکس از عمران ارزانی

 مسجدی بزرگ که در حال حاضر  هنوز تکمیل نشده و در حال ساخت است. اسم مسجد را نمی دانم اما فکر میکنم بعد از اتمام مسجد جامع اهل تسنن این شهر  باشد. چون مسجد بسیار بزرگیست. همانطور که میبینید سبک معماری این استان متاثر از معماری کشورهای پاکستان و هند است البته در این شهر مردم پاکستانی وافغان نیز زیاد است.

 

عکس از عمران ارزانی

 عکس شماره 3 مربوط میشود به اسکله تفریحی  نیروی هوایی ارتش که در زمان پهلوی برای استفاده کارکنان پایگاه نیروی هوایی که در 5 کیلومتری کنارک قرار دارد، ساخته شده است. البته فعلا به علت  خسارتهایی که در طوفان گونو(گونو در سال 86 در این منطقه واقع شد) به این اسکله وارد شده قابل استفاده نیست. سابق براین از این اسکله برای ماهگیری تفریحی با قلاب و پهلو گیری قایقهای تفریحی استفاده می شد.

 

عکس از عمران ارزانی

سواحل  بندر کنارک  به همراه پرندگان زیبای دریایی را مشاهده می کنید که در بکگراند تصویر اسکله سنگی که بزرگترین اسکله کنارک است قابل مشاهده است.  از این اسکله برای پهلو گیری وتخلیه صید لنج های ماهیگیری استفاده میشود.

 

عکس از عمران ارزانی

 این عکس یک مرجان زیبا را نشان می دهد که به سنگهای اسکله سنگی چسبیده است البته ما از روی کنجکاوی این مرجان رو لمس کردیم و اون قسمتهایی که خودش رو جمع کرده اثر انگشتان ماست.

 

عکس از عمران ارزانی

 انتهای خط ساحلی کنارک و  به نوعی پارکینگ قایقهای کوچک ماهیگیریست. اون صخره که در انتهای دریا مشاهده میکنید مربوط به پایگاه نیروی دریایی ارتش میباشد.

عکس از عمران ارزانی

 انتهای خط ساحلی کنارک در نمایی بسته تر و اسکله کوچکی که محل پهلو گیری لنجهای کوچک و قایقها ماهیگیریست.

 

عکس از عمران ارزانی

 عکس کارخانه ی کشتی سازی را نشان می دهد و اون بناهای نیمه تمام کنار ساحل مربوط به همین کارخانه است که البته زباله های چوب - فایبر گلاس -  چسب چوب - رنگ وغیره این کارخانه میتواند صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست منطقه وارد کند. عکس از روی اسکله نیروی هوایی ثبت شده است.

عکس از عمران ارزانی

 

عکس از عمران ارزانی

این دو عکس اسکله تجاری بندر آزاد چابهار را نشان می دهد. بیشتر واردات این استان از این اسکله انجام میشود. البته هنوز اسکله آمادگی پهلو گرفتن کشتی های بزرگ تجاری را ندارد چون عمق ان کم است اما در آینده نزدیک با احداث اسکله بزرگتر این مشکل برطرف خواهد شد ودر اون صورت اینجا به بزرگترین بندر آزاد کشور از لحاظ واردات و صادرات تبدیل خواهد شد.

عکس از عمران ارزانی
 
 
عکس از عمران ارزانی
 
 
 
عکس از عمران ارزانی

سه تصویر از مکانی تفریحی به نام دریای بزرگ در چابهار که چون دریا از اینجا مستقیما به اقیانوس وصله، به آن دریای بزرگ میگن. طول موجهای اینجا گاهی وقتها به 9 متر هم میرسه. مکان تفریحی زیبا وخوبیست و به خاطر امواج خروشان دریا در اینجا دمای هوا بسیار خنک تر از جاهای دیگه ی این شهره. البته از لحاظ خدمات توریستی و رفاهی و امکانات زیاد جالب نیست.

عکس از عمران ارزانی

بندر صیادی پزم در 25کیلومتری کنارک را نشان میده در این بندر اسکله کوچکیست که در تصویر هم مشاهده میشود مورد استفاده این اسکله فقط  صیادیس. در نزدیکی این اسکله روستای پزم مچان قرار داره که بیشتر اهالی روستا از راه صیادی گذران می کنند.

 
 

 

  • نوشته : عمران طیسی
  • تاریخ: چهار شنبه 22 تير 1388برچسب:,

  • tissbalooch

    عمران طیسی

    tissbalooch

    http://tissbalooch.loxblog.com

    تاریخچه طیس وطیس بلوچ

    شهرستان کنارک

    تاریخچه طیس وطیس بلوچ

    بنده عمران بچه روستای تیس,فوق دیپلم رشته الكترونيك ومخابرات درياي هستم و میخواهم اطلاعاتی درباره روستای خودم در اطلاع شما کاربران گرامی قرار بدهم.لطفا جهت ارتقا و پیشرفت این وبلاگ ما را با نظراتتان ياري نمایید شماره تماس برای نظرات وپیشنهادها09398291441 تاریخچه طیس وبلوچستان

    تاریخچه طیس وطیس بلوچ